jaarverslag 2016

Jaarverslag, Stichting het Goede Doel de Bevelanden 2016

voorwoord:

geschiedenis

Astrid van der Klooster en Fien van Esch zijn de oprichters van de stichting:

Wij staan er versteld van dat er nog steeds mensen zijn die weinig tot niks te eten hebben. Of geen kleding voor hun zelf of de kinderen kunnen kopen. Of even dat lekkere extra'tje bij de boodschappen. Dit trekken wij ons heel erg aan. Daarom hebben we een stichting opgezet voor minima. Maar ook de groep mensen die net te veel verdienen om een beroep te doen op vergoedingen, maar daardoor met hoge kosten blijven zitten, waardoor ze vaak nog minder hebben dan iemand met een uitkering zijn bij ons welkom. En ondanks dat er vele hulporganisaties zijn, weten mensen ze vaak niet te vinden. We helpen deze mensen op weg door ze door te verwijzen naar de juiste instanties.

Mede mogelijk gemaakt door:

Natuurlijk is het een feit dat we dit niet allemaal uit eigen zak kunnen betalen. Wij zijn afhankelijk van donaties en gulle giften van bedrijven en/of mensen. Dit kan in de vorm van voedsel, kleding, huishoudelijke spullen zijn, maar ook in gelden. Ook bedanken we onze vrijwilligers die ons helpen om donaties op de facebook pagina te zetten. Vele handen maken licht werk. Zo kunnen wij ons meer richten op het werven en verdelen van de donaties aan de gezinnen.

Vooruit kijken

Als eerste willen wij al onze donateurs bedanken!! Zonder hun hulp hadden we hier niet gestaan. Op het moment kunnen we de mensen in het weekend flink wat boodschappen aanbieden. Hier moet u denken aan: aardappelen, groente, vlees, drinken, lekkers voor de kinderen. Maar ook regelmatig verzorging producten zoals tandpasta, tandenborstels, shampoo en ga zo maar door. Toch hopen we hier in nog te groeien. Zo zijn we voor de basis behoefte nog opzoek naar een bakker die brood wilt doneren. En slager die misschien wat vlees of beleg over houd om aan deze gezinnen te schenken. eigenlijk zijn we blij met alles wat op ons pad komt om onze gezinnen te ondersteunen waar nodig.

Financieel overzicht

In het eerste jaar hebben we al veel gezinnen geholpen. Hier moet u denken aan eten, kleding, huishoudelijke diversen enz enz. maar ook voor de kinderen hebben we veel gedaan. Zo bakt onze taarten oma voor elke jarige een echte verjaardagstaart naar wens. Ook zit hier vaak een klein presentje bij. Als het nodig is kan men een beroep op ons doen voor een traktatie, of benodigdheden voor een verjaardagspartijtje. En zo wordt er zo nu en dan een dagje uit verloot onder de gezinnen. We proberen altijd zo goed mogelijk bij te houden wie wat heeft gehad, of waar naar toe is geweest zodat iedereen een keer aan de beurt komt. Op feestdagen doen we ons uiterste best wat extra leuke dingentjes te organiseren. Bijvoorbeeld: een echt sinterklaasfeest, of salades met Pasen, extra cadeaus met kerst enz enz. dit alles wordt mede mogelijk gemaakt door onze geweldige donateurs.

Financieel overzicht

Natuurlijk zijn wij dit jaar met een saldo van nul begonnen. Hier onder kunt u zien waaraan we het geld hebben uitgegeven.

Inkomsten totaal 849,08

Uitgave:

Sinterklaas. 51,20

Kerst 59,65

Oud&nieuw 32,85

Diversen 98,76

Spoedjes 167,58

Nu nog in kas 439,04

Notities bij financieel overzicht

feestdagen

zoals u ziet leggen we zelf bij waar het nodig is. We proberen altijd zo veel mogelijk gedoneerd te krijgen. Maar het komt voor dat we uit eigen rekeningbij leggen. Endit kan dan ook.

Uitleg diversen

Onder diversen vallen de boodschappen van de verjaardagstaarten die door de taarten oma en haar helpers worden gemaakt. Maar ook de visitekaartjes, papier, inkt enz enz zijn hieruit betaald.

Uitleg spoedjes

Soms krijgen we gezinnen in onze pb op facebook die op dat moment zonder eten zitten. Ze vragen bij ons om hulp. In eerste instantie wordt er een oproep op de pagina gedaan om deze mensen aan de eerste levensbehoefte te helpen. Iedereen probeert dan een steentje bij te dragen. Maar vaak komt niet alles binnen wat nodig is. Dit wordt vanuit de stichting betaald.

Voorwaardelijke schulden

Vergeet niet dat sommige van deze koppen niet op uw bedrijf van toepassing zijn (en dat u misschien nog andere koppen wilt toevoegen). Deze kop betreft voorwaardelijke schulden die bijvoorbeeld kunnen optreden als er iets gebeurt in de toekomst, zoals een verwachte juridische uitspraak.

Aandachtspunten

We willen nogmaals onder de aandacht brengen dat er echt nog veel armoede is in eigen land. Wij proberen ons best te doen voor eigen regio. Regio de Bevelanden. Het gaat vaak om gezinnen die door ziekte/overlijden van partner of wat voor reden dan ook in de problemen zijn gekomen. Deze mensen vechten hard om er weer boven op te komen. In de tussentijd proberen we deze gezinnen te helpen waar dat nodig is. Vaak is het zo als deze gezinnen weer uit de problemen zijn, ze zo dankbaar zijn en zelf als donateur blijven om zo andere gezinnen in nood weer te helpen. Ze kennen immers de wanhoop en schaamte. Toch vragen we uw hulp. Al is het maar 1 malig, dan maakt u al gauw een gezin blij.

Toetsing

Iedereen die zich aanmeld op de stichting als minima wordt getoetst. Dit houd in dat er bewijs van minimum inkomen wordt gevraagd. Deze gegevens worden alleen in gekeken. We slaan niks op. Dit komt elk jaar een keer terug. Zo weten we zeker dat we de juiste mensen helpen. Ook onze donateurs vinden dit heel prettig. Zo weten ook hun zeker dat de donaties goed terecht komen bij mensen die het echt nodig hebben. We hopen ook ons volgende jaar veel gezinnen in nood te kunnen helpen. Wij gaan er weer volop voor!!

Contactinformatie

Astrid van der Klooster